Ramazan Ayında Öne Çıkan Hisseler

Ramazan ayında öne çıkan 7 pay



Piyasalar yeni hükümete odaklanmışken, 6 haziran'da başlayacak ramazan ayına da kısa bir müddet kaldı. Bu zamançte perakende ve gıda şirketlerinde beklentiler öne çıkıyor. Son beş senenin ramazan ayının bir ay öncesinde 'endeksin üzerinde' performans sergileyen perakende ve besin şirketlerini araştırdık. Buna göre, cci, bim, ahenk, frigo-temiz, kristal kola, kerevitaş ve migros öne çıkıyor.
Piyasalar 22 mayıs'ta akp kongresi sonrası binali senedirım liderliğinde oluşması beklenen yeni kabineye odaklanmış durumda. Bunun yanında global piyasalarda yaşanmış olan gelişmeler de yakından izleniyor. Piyasalarda yaşanmış olan gelişmeler böyleyken, 6 haziran'da başlamış olacak olan ramazan ayına da az bir müddet kaldı. Ramazan ayı borsa istanbul için özellikle 'besin' ve 'perakende besin' hisselerinin öne çıktığı bir dehemmiyet. Bu sektörlerdeki hareketlilik de genel anlamda ramazan ayı öncesinde başlıyor. Bu dönemselliği ve iki sektörü çözümleme edebilme ismina son beş yıla baktık. Son beş yılda ramazan ayı öncesindeki bir ayda, borsa endeksi ile gıda ve perakende besin hisselerinin performansını analiz ettik. Tablomuzda da bu hisselere yer verdik.
Tabloda yer alan hisseler bu zamançlerde 'endeksin üzerinde getiri' sağlayarak dikkat çektiler. Sadece burada beş dönemin üçünde ramazan ayı öncesindeki bir ayda endeksin 'negatif performans sergilediğini de belirtelim. 2013'te bölme gezi olayları ve fed'in parasal genişlemeyi sonlanmış olduracağını açıklaması, 2015'te ise genel seçimler öncesindeki yüksek gerilim borsada düşüşü derinleştirmişti.
Yedi hisse öne çikti
Bu açıklamayı yaptıktan sonra pay performanslarına bakıldığında, coca cola meşrubat'in (cci) beş yılın tamamında 'endeksin üzerinde' performans sergilediği dikkati çekiyor. Son yıllarda ramazan aylarının yaz dönemine gelmesi, cci'yi öne çıkaran bir diğer faktör olarak karşımıza çıkıyor. Organize perakende besin sektörünün en efsunk şirketi bim ve uydu şehirler odaklı stratejisiyle ahenk marketler, son beş yılın dördünde yüksek performans sergilemiş gaslıküyor.
Bu hisseler dışında son beş senenin üçünde bist-100'ün üzerinde getiriye haiz hisseler ise migros, kristal kola, frigo-temiz, tat ve kerevitaş. şirketlerle alakalı son durumları haberimizin tablosunda görebilirsiniz. Analistler, bu hisselere yatırım yaparken ramazan ayı beklentisinin yanında mali yapsıcaklıkna, son dönemdeki pay performansına ve muamele hacmine de dikkat edilmesini öneri ediyor.
Yedi hissedeki beklentiler
Migros: istikrarlı operasyonel performansıyla ve çift haneli satış efsunmesiyle dikkat çekiyor.
Coca cola meşrubat: sıska seyreden tüketici güvenine karşın yurtiçi pazarda satış hacmini artırdı. Ek olarak 2015 genelinde üretim kapasitesi de yüzde 10 yükseldi. Bu nedenle orta-uzun vadeli yatırım için 'potansiyel vaat eden şirketler' arasında yer alıyor. Hisse için 'al' tavsiyesi veriliyor.
Bim: operasyonel performansı, istikrarlı finansal yapısı ve yüksek öz mevcudiyet kârlılığı beğenilse de potansiyeli sınırlı, iskontolu hale gelmesi niteliğinde uzun vadeli portföylerde yer alabilir. Genel öneri 'tut'yönünde.
Uyum, frigo-pak, kristal kola, kerevitaş: tahtalarının 'sığ' olması sebebiyle laf mevzusu şirketlere ilişkin görüş belirtilmiyor.(ceren oral/ekonomist dergisi)
Değişken mevsimsel etki
Son beş yıla bakılmış olduğunda, besin endeksinin ramazan aylarında bist-100 endeksinin üzerinde performans gösterdiğini söyleyen alan yatırım kıdemli analisti eda önder öztürk, ramazan ayı öncesinde ve ramazan esnasında besin ve perakende besin şirketlerinin ön plana çıkmasının temel nedeninin bu aylarda gıda alışverişlerinin artması olduğunu ifade ediyor. öztürk, şirketlerin satışlarının artmasına paralel olarak özellikle bu dönemlerde daha çok kâr elde etme beklentisi içine girdiklerini dile getiriyor.
Eda önder öztürk, "son yıllarda ramazan'ın yaz aylarına muadil gelmesi sebebiyle besin harcamalarının yanı sıra hava sıcaklığından kaynaklı olarak içecek sektörünün satış performansında da iyileşme görülüyor. Sadece söz mevzusu mevsimsellik tesirinin derhal derhal her yıl borsa istanbul'da görüldüğünü belirtmekte yarar var" diyor. öztürk, bireylere yatırımlarını yaparken 'mevsimsellik etkisinin her sene aynı düzeyde müessir olamayabileceğini' göz önünde bulundurmalarını tavsiye ediyor.
Pozitif yönde hareketler naturel
Gerçek sermaye menkul değerler araştırma uzmanı enver erkan, bahar ve yazları besin, içecek ve içecek sektörlerinin satışlarında ve perakendede özellikle spot ürünlerin tüketimde artış beklediklerini dile getiriyor. Erkan bu noktada ramazan ayının yaz dönemine gelmesinin satışları ayrıca müspet yönde tetikleyeceği kanaatinde. Bu sektörlerde özellikle ramazan öncesinde süregelen hareketlenmenin besin alışverişlerinin ve konsept reklamların artmasıyla ay süresince sürdüğünü belirten enver erkan, şöyle devam ediyor: "son birkaç senedir ramazan ayının, içecek tüketiminin mevsimsel olarak en çok arttığı yaz dönemine denk gelmesinden dolayı, bu sektörlerin içerisine meşrubat ve meşrubat grubu da girdi. Son beş yılın tüm bunlarnda gıda ve meşrubat endeksi, 'endeksin üzerinde' performans gösterdi. Sadece besin endeksi içerisindeki bazı hisselerin dönemsel olarak olumlu yönde hareketler göstermesi oldukca doğal."
Enver erkan, ramazan ayında hisse almak için dönemsel performansın tek kriter olmaması gerektiğinin altını çiziyor. Erkan'a göre, son dönemdeki hisse performansına ve işlem hacmine de dikkat edilmeli. Ek olarak alınıp satılması daha kolay olan likit hisselerde ve sektörde belli bir ağırlığa sahip şirketlerin hisselerinde kalınmak
Ulaştirma ve tecim
Gedik yatırım yatırım danışmanı ceren bakçay ise istatistiklerin ramazan aylarında besin, içecek, perakende ve ticaret gibi sektör hisselerinin pozitif yönde etkileneceği yönündeki genel kanıyı desteklemediğini söylüyor. Bakçay, bu dönemlerde öne çıkan sektörlerin ulaştırma ve tecim olduğunu anlatım ediyor.
Ceren bakçay, bu analizini gıda endeksinin son beş yıldaki performansına dayandırarak şöyle özetliyor: "son beş yılda ramazan ayı boyunca besin endeksi bist-100 endeksinden sadece bir kere daha iyi getiri sağladı. Ramazan ayından bir ay önceki dönemler kıyaslandığında ise besin endeksi bist-100'den dört kere daha iyi performans sergiledi. Son beş yılda besin endeksi ramazan ayı sürecince ortalama yüzde 0,29, ramazan ayından bir ay önceki dönemde ise ortalama yüzde 0,82 kıymet kaybetti. Ramazan ayı öncesinden başlayarak ramazan ayının sonuna kadar olan süreçte ise yaklaşık yüzde 0,06 artış gösterdi."
Ceren bakçay, yatırımcılara, sektöre yatırımdan ziyade 'hisse bazlı yatırım' yapmalarını öneriyor
29 ramazan ayi
Bizim ülkemizde borsa tarihinde bugüne kadar 29 ramazan ayı geçirildi. Ramazan ayı vakitçlerinde de borsanın artı performans sergilediği görülüyor. Ancak dokuz ramazan döneminde endeks olumsuz performans gösterdi. 28 ramazan ayında borsa ortalamada yüzde 7,3 değer kazandı. 1999'un sonundaki ramazan ayında yüzde 61 getiriyle en sert yükselişi elde eden bist, 2011'deki ramazan'da ise yüzde 13,4 ile en sert düşüşü yaşadı.

Share on Google Plus

About Unknown

0 yorum:

Yorum Gönder